INFORMACJE

PlENeRPraktyczne zajęcia plenerowo-masowe w: Hydropolis- Centrum wiedzy o wodzie, Muzeum Poczty i Telekomunikacji, Hala Stulecia, Arboretrum oraz Humanitarium- Ogrody Doświadczeń we Wrocławiu, odbyły się w dniu 12 kwietnia w ramach treningu z zakresu zasad współżycia społecznego. Realizowane w ramach projektu pt.: „Nowa perspektywa - Lepszy Start”, współfinansowane ze środków Europejskiego Fundu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.
GALERIA:

A.E.Drabczyk

wszyscy

Wyniki:
I miejsc - Kacper Joda, II miejsce - Norber Golec, III miejsce - Mateusz Wroczyński

GALERIA:
Już po raz szósty, w dniu 7 kwietnia wychowankowie z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Jaworze przystąpili do konkursu informatycznego pt."Wirtualny Świat Zabytków Dolnego Śląska”, którego celem była i jest popularyzacja informatyki poprzez umiejętność pracy w programie PowerPoint. Poprzez udział w przygotowaniu do konkursu, jak i samym konkursie wychowankowie doskonalą umiejętności wykorzystania Internetu, jako źródła zdobywania informacji, a także poznają wirtualnie zabytki Dolnego Śląska. Nad przebiegiem konkursu czuwała komisja w składzie: przewodniczący: dyrektor MOW mgr Mariusz Barański, nauczycielka języka polskiego mgr Dorota Rycerska oraz organizator i pomysłodawca konkursu, nauczycielka informatyki mgr Anna Bortkiewicz. 
W tym roku zadaniem uczniów, a zarazem tematem konkursu było wykonanie prezentacji na temat wybranych pałaców znajdujących się terenie Dolnego Śląska. Dokładność i precyzja wyszukania konkretnych informacji w sieci, była niezbędnym elementem do poprawnego wykonania tematu. Po 2 godzinach zmagań, nadszedł czas na ocenę jury, która po wnikliwej analizie postanowiła przyznać: I miejsce – Kacper Joda, II miejsce - Norbert Golec, III miejsce - Mateusz Wroczyński, wszyscy są uczniami klasy III. Przy podsumowaniu osiągnięć uczniów komisja zwróciła uwagę na wysokie i wyrównane umiejętności uczestników, a także na to, że właśnie zaczęli przygodę z informatyką, którą należy całe życie doskonalić. Nagrodzeni uczniowie otrzymali w prezencie mp3 oraz słodkie upominki.

AB

WszYsc

1 marca od 7 lat obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Chcąc przybliżyć genezę tego święta, przybliżyć postacie najbardziej znanych dowódców oraz przybliżyć tragiczne losy żołnierzy „ niezłomnych” w dniach 27 lutego oraz 2 marca b.r. w naszych Ośrodku dla wszystkich wychowanków zorganizowano lekcję biblioteczną poświęconą Żołnierzom Wyklętym. Dla przypomnienia terminem tym określano żołnierzy „ drugiej konspiracji”, którzy nie godzili się z sowietyzacją Polski i w latach 1944- 1963 walczyli przeciw polskim komunistom. Ludzie ci mieli za sobą „ piękną” wojskową przeszłość : walczyli w trakcie kampanii wrześniowej przeciw niemieckiemu agresorowi, w partyzantce walczyli przeciw Niemcom, chronili na wschodnich kresach ludność polską przed napaścią band UPA, UON. Przez szeregi powojennej partyzantki przeszło w różnych okresach czasu łącznie około 180 tys. żołnierzy. Byli oni związani z następującymi formacjami :Ruch Oporu Armii Krajowej , Delegaturą Sił Zbrojnych , Zrzeszeniem Wolność i Niezawisłość, Konspiracyjnym Wojskiem Polskim, Narodowymi Siłami Zbrojnymi, Wielkopolską Samodzielną Grupą Oporu „ Warta”. Przeciwko nim rzucono znaczne siły wojskowe i aparatu władzy. W czasie walk i operacji przeciw podziemiu zatrzymano 5 tys. żołnierzy z czego wyroki śmierci wykonano na połowie, a miejsca pochówku zostały utajnione. W trakcie zajęć młodzieży przybliżono losy takich znanych postaci jak : rotmistrz Witold Pilecki, Zygmunt Szendzielorz „Łupaszka”, Józef Kuraś Ogień”, Danuta Siedzikówna „ Inka”, Józef Franczak „ Lelek”. W trakcie zajęć wychowankowie mogli obejrzeć pozycje książkowe, czasopisma poświęcone żołnierzom wyklętym. Zajęcia przygotował i przeprowadził nauczyciel bibliotekarz Andrzej Kowalik.

GALERIA:

Tekst i zdjęcia Andrzej Kowalik

Zapraszamy do składania ofert:     BIP

DoPaLaCZe

„Dopalacze szczęścia nie dają, a przyczyną nieszczęśc bywają"

Termin profilaktyka rozumiemy jako „działanie i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Ogólnie : stosowanie różnych środków zapobiegawczych w celu niedopuszczenia do wypadków, uszkodzeń, katastrof itp.” ( Mały Słownik Języka Polskiego 1997 ) Można także przyjąć, że profilaktyka to działanie , które ma celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska. Jest też jednym ze sposobów reagowania na zjawiska społeczne, które oceniamy jako szkodliwe i niepożądane. Ta ocena skłania do traktowania takich zjawisk w kategoriach zagrożeń i podejmowanych wysiłków w celu ich eliminowania lub choćby ograniczenia. Powszechnie uważa się, że skuteczna profilaktyka jest optymalnym sposobem hamowania rozwoju lub ograniczenia skali zjawisk uznanych za nieakceptowane społecznie. Zgodnie z takim rozumieniem poprzez pojęcie profilaktyki możemy rozumieć także postępowanie zapobiegające różnorodnym problemom, które towarzyszą zażywaniu substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi. Aby zapobiegać tym różnorodnym problemom od wielu lat z naszej placówce realizowany jest program profilaktyczny „ Złudny świat uzależnień” realizowany przez Grażynę Żmudę, Andrzeja Kowalika i Aleksandrę Drabczyk.

WIGILIA2016

GALERIA:

12studenci

GALERIA:

SAmorząt

GALERIA:

Samorząd Wychowanków stanowi zorganizowaną formę samodzielnych poczynań ogółu dzieci i młodzieży w szkole i na grupach wychowawczych . Samorząd w danej szkole jest tworzony przez całą społeczność uczniowską, bez względu na to jak jest ona liczna. Każdy więc uczeń jest członkiem Samorządu. Potocznie Samorządem nazywa się często wąską grupę młodzieży, która pełni określone funkcje. Ważne jest aby wszyscy wychowankowie rozumieli, iż są jego członkami i mają wpływ na organizację i przebieg życia zbiorowego w szkole i na poszczególnych grupach wychowawczych. Zarząd Samorządu Wychowanków powinien być nie tylko organem kierowniczym, podejmującym decyzję za ogół wychowanków i sprawującym nad nimi władzę, ale głównie organizatorem życia zbiorowego. Samorząd ten ma za zadanie przede wszystkim łączyć społeczność danej szkoły, wytwarzać więź grupową, budzić poczucie wspólnoty, tworzyć określoną atmosferę szkoły, wzbogacać tradycje szkolne, a także zaspokajać potrzeby ogółu wychowanków. W systemie wychowawczym nowoczesnej szkoły Samorząd powinien spełniać niezwykle doniosłe funkcje wychowawcze. Z jednej strony powinien on być podstawową formą partnerskiego współuczestnictwa dzieci i młodzieży w zarządzaniu szkołą, a tym samym czynnikiem kształtowania postaw zaangażowania i odpowiedzialności za sprawy ogółu, z drugiej zaś strony powinien on być formą organizacji życia zbiorowego, włączając do działania wszystkich członków danej zbiorowości. Samorząd musi spełniać powszechne oczekiwania wychowanków, reagować na wspólne sprawy, mieć możliwość współdecydowania o całokształcie życia wewnętrznego szkoły i wszystkich grup wychowawczych.
Przez parę dni grudnia w naszym Ośrodku odbywała się gorąca kampania wyborcza. Każda grupa mogła zgłosić swojego kandydata do Samorządu Wychowanków. Również osoby, które chciały mieć wpływ na życie społeczne, kulturalne naszej placówki mogły zgłosić swoją kandydaturę. W dniu 10 grudnia w świetlicy grupy czwartej w obecności Pana Dyrektora Mariusza Barańskiego przeprowadzono wybory do Samorządu Wychowanków. W sumie zgłoszono 9 kandydatur. Nad sprawnym przebiegiem wyboru czuwały opiekunki Samorządu Panie Grażyna Żmuda i Aleksandra Drabczyk wspierane przez Pana Andrzeja Kowalik, który pełnił funkcję męża zaufania. Spośród zgłoszonych kandydatur wybrano następujący skład Samorządu. Przewodniczący – Patryk Rosiak Z-ca Przewodniczącego Paweł Antonowicz,
Sekretarz – Paweł Masłowski. Nowo wybranemu Samorządowi gratulujemy. Wkrótce przedstawimy zamierzenia tego gremium na 2017 rok.

A.K. , G.Ż, A.D.

Tolerancja

Dnia 1 grudnia jest obchodzony Światowy Dzień AIDS. Liczba zakażonych HIV stale wzrasta. Nieleczone zakażenie prowadzi do AIDS. Wbrew obiegowej opinii każdy z nas jest narażony na ryzyko zakażenia HIV- nie odgrywa tutaj roli wiek, płeć, orientacja seksualna, religia czy rasa. Powoduje to, że każdy z nas musi posiadać wiedzę na temat HIV i AIDS a najłatwiej uzyskać ją od specjalisty. Dlatego też w dniu 1 grudnia dla wszystkich wychowanków Ośrodka zorganizowano spotkanie z Panią Iwoną Magoń pracownik wydziału Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia Jaworskiego Sanepidu, która uświadomiła młodzieży w jaki sposób można uniknąć zarażenia wirusem HIV.
Parę dni później, 5 grudnia także dla wszystkich wychowanków zorganizowano zajęcia wychowawcze pod nazwą „ Być tolerancyjnym – czy to takie trudne?”. Celem tych zajęć było kształtowanie postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi. Uczniowie mieli za zadanie jako pierwsze odnaleźć w słowniku lub encyklopedii pojęcie tolerancja, a następnie wypisać swoje skojarzenia z tym słowem. Później pokazano zebranym do czego prowadziło na przestrzeni wieków brak tolerancji ( wojny religijne, plemienne, eksterminacja całych narodów, palenie ludzi na stosach, wojny futbolowe) a etapem końcowym było odczytanie bajki pedagogicznej i mini test zatytułowany „ Czy ja jestem tolerancyjny?”. Młodzież zrozumiała, że każdego trzeba szanować bez względu na kolor skóry, miłość do barw klubowych , czy pochodzenia społecznego.
Zajęcia przygotowali i przeprowadzili Wychowawczynie Grażyna Żmuda, Aleksandra Drabczyk oraz nauczyciel bibliotekarz Andrzej Kowalik.

GALERIA:

1TPZoH

GALERIA:

Podkategorie