INFORMACJE

Młodzież z  Dolnośląskiego  Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego przyłączyła się do organizacji pomocy humanitarnej dla partnerskich miast Berdyczowa i Złotonosza w Ukrainie . Wraz z koordynatorem całej akcji a wice-dyrektorem naszej placówki Danielem  Iwańskim pomagaliśmy przy załadunku konwoju. Zebrane wcześniej rzeczy przez społeczność lokalną, sponsorów z zagranicy  pakowaliśmy  dla ludności ukraińskiej do miast partnerskich. Były to min. leki , materiały opatrunkowe, bandaże, woda, odżywki i pieluchy dla dzieci. Koce, śpiwory, odzież i buty. W czasie wolnym pomagaliśmy przy organizacji punktu humanitarnego , gdzie przybywali uchodźcy. Sprzątaliśmy  pomieszczenia ,  pomagaliśmy przy organizacji bazy noclegowej.

GALERIA:

A.D.

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W przede dniu święta celem wyjaśnienia młodzieży genezy święta zorganizowano lekcję biblioteczną. W jej trakcie omówiono sytuację w Polsce w Latach 1944 – 1944. Jej celem było przybliżenie  młodzieży  nazwy żołnierze wyklęci. Kim więc byli żołnierze wyklęci ? Byli to partyzanci, którzy nie godzili się z narzuceniem powojennej Polsce ustroju sowieckiego. W stosunku do nich właściwszym określeniem byłoby użycie nazwy „ niezłomni”. Przez lata 1944 -1947 przez oddziały partyzanckie przeszło od 120000 do 200 000 ludzi. W wyniku amnestii w 1945 roku ujawniło się ponad 50 tys. osób, w 1947 ponad 75 000 osób. W walkach z oddziałami radzieckiego NKWD i wspierających je jednostek Polskich ( KBW, pododdziały LWP , MO) życie straciło około 20 000 osób. Około 9. 000 skazano na śmierć, z czego na połowie wykonano wyroki. Pomimo ,że władze chciały ukryć swoje ofiary grzebiąc je  w bezimiennych dołach coraz częściej odnajdowane są szczątki żołnierzy drugiej konspiracji. Ich imiona nadawane są placom, szkołom.

Dlaczego akurat 1 marca. W tym dniu w 1951 roku w Warszawie rozstrzelano 7 członków Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość”. Inicjatorem święta był w 2010 roku prezydent Lech Kaczyński, a „ wprowadził” je prezydent Bronisław Komorowski.

W trakcie lekcji młodzieży przybliżono losy bohaterskiej sanitariuszki Danuty Siedzikówny ps. Inka, rotmistrza Witolda Pileckiego, który dobrowolnie dał się złapać aby trafić do obozu w Oświęcimiu, gdzie zakładał ruch oporu, majorze Zygmuncie Szendzielorzu ps. Łupaszka, Edwardzie Taraszkiewicz ps. Niezłomny majorze Detukiewicz ps. Zapora. Wspomniano również o dwóch jaworskich wyklętych  Janie Kruk i  Czesławie Waranka.

GALERIA:  

Tekst i zdjęcia – Andrzej Kowalik

   

Jednym z patronów bieżącego roku jest Ignacy Łukaszewicz. Kiedy oglądamy westerny lub filmy przedwojenne możemy zobaczyć, że źródłem światła jest lampa naftowa. A ile osób z nas wie, że owa lampa to wynalazek naszego rodaka. Otóż właśnie Ignacy Łukaszewicz wynalazł lampę naftową. Poza tym był farmaceutą i przedsiębiorcą. Uznaje się go za pioniera przemysłu naftowego w Europie, założycielem pierwszej na świecie kopalni ropy naftowej i wynalazcą ropy naftowej. Należy zaznaczyć, że kopalnia ropy naftowej założona w roku 1854 działa do dnia dzisiejszego. Był wielkim społecznikiem, rewolucjonistą i działaczem społecznym. Zakładał rafinerie ropy naftowej, otworzył zakład kąpielowy jodowo – bromowy, wprowadził system ubezpieczenia społecznego ( Kasę Bracką), zakładał kasy gminne, propagował sadzenie drzew owocowych, zakładanie sądów, budowę dróg i mostów, szpitali i szkół. Walczył z biedą i alkoholizmem. Wspierał finansowo powstanie styczniowe oraz udzielał pomocy tym, którzy musieli się po jego upadku ukrywać. Za zasługi odznaczony przez papieża Piusa IX tytułem Szambelana Papieskiego i odznaczonego Orderem św. Grzegorza. O tym wszystkim mogła się dowiedzieć młodzież w trakcie lekcji bibliotecznej przeprowadzonej w dniu 26 lutego. Obejrzała również prezentację multimedialną oraz obejrzała i poznała zasadę działania lamp naftowych.

 GALERIA:

Tekst – Andrzej Kowalik

 

VI Turniej Placówek Resocjalizacyjnych woj. Dolnośląskiego za nami. W indywidualnych grach Jakub Reh wywalczył II m. oraz tytuł wice mistrza turnieju. III m. w tej samej kategorii  zajął Kamil Kijanka. W klasyfikacji drużynowej   I miejsce zajął DMOW w Jaworze zdobywając tytuł Mistrza Placówek Resocjalizacyjnych woj. Dolnośląskiego.
Skład drużyny: Jakub Reh, Kamil Kijanka, Paweł Wojtysiak.

GRATULACJE!!!
GALERIA:

Piękne słowa tylko szkodę przynoszą, jeśli nie są poparte czynem, choćby próbą działania”. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              M. Grzegorzewska

Sejm w październiku 2021 roku  ustanowił patronów roku 2022.

Uhonorowani zostali:

 Maria Konopnicka; Polska pisarka, poetka, tłumaczka i publicystka. W 2022 roku przypada 180. rocznica jej urodzin (23 maja 1842). Z tej okazji Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanowił uhonorować jedną z najwybitniejszych pisarek w historii, realistkę, twórczynię Roty.

Józef Wybicki; Kolejnym patronem został Józef Rufin Wybicki, który napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech będącą od 1927 roku polskim hymnem narodowym. W 2022 roku minie dokładnie 200 lat od jego Wybickiego, 275 lat od urodzin i 225 lat od powstania wspomnianej Pieśni.

Wanda Rutkiewicz; Trzecią uhonorowaną postacią jest Wanda Rutkiewicz. W 2022 roku upływa 30. rocznica śmierci Wandy Rutkiewicz-Błaszkiewicz, polskiej himalaistki światowej sławy. Zdobyła, jako trzecia kobieta na świecie i jako pierwsza osoba z Polski, szczyt Mount Everestu oraz jako pierwsza kobieta szczyt K2.

Do grona patronów roku 2022 dołącza Maria Grzegorzewska, twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce. Była też pedagogiem specjalnym, tyflopedagogiem, tyflopsychologiem. Działała społecznie.

Ze względu na charakter naszej placówki wybieramy postać Marii Grzegorzewskiej jako naszego patrona. W ramach zajęć bibliotecznych z bibliotekarzem Andrzejem Kowalikiem i opiekunem samorządu Aleksandrą Drabczyk przez cały rok , będziemy przybliżać postać Marii Grzegorzewskiej całej społeczności uczniowskiej.

Nauka i kariera

  • studia na Wydziale Przyrodniczym UJ,
  • Międzynarodowy Fakultet Pedagogiczny w Brukseli ,
  • Uniwersytet Paryski (Sorbona) – tytuł doktora (1916),

po powrocie do Polski:

  • kierowanie Państwowym Instytutem Pedagogiki Specjalnej(1922 – 1967),
  • kierowanie Państwowym Instytutem Nauczycielskim(1930 – 1935),
  • założenie i redagowanie czasopisma „Szkoła specjalna”(1924 – 1967),
  • profesor Katedry Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warszawskiego (1958 – 1960)

Pierwsza w Polsce podjęła systematyczne badania nad zagadnieniem pedagogiki niepełnosprawnych, stworzyła jej podstawy. Wychodząc z założenia, że człowiek jest jednością psychofizyczną, wysunęła tezę globalnego ujęcia odchyleń od normy, rozwijała zagadnienia kompensacji w rewalidacji niepełnosprawnych.

 

 KSZTAŁCENIE NAUCZYCIELI

 Powodzenie procesu dydaktyczno-wychowawczego jest uzależnione przede wszystkim od nauczyciela. Temu poglądowi dawała wielokrotnie wyraz, najpełniej w "Listach do młodego nauczyciela" (1947-1961).Przedstawiła w nich sylwetkę nauczyciela - dobrego człowieka, bogatego wewnętrznie, osoby obdarzonej charyzmą, zdolnościami empatycznymi, umiejętnością "współbrzmienia" ze swoimi podopiecznymi.

Nauczyciel wg. Grzegorzewskiej

  • nauczyciel powinien być sobą
  • nauczyciel powinien być stale twórczy
  • nauczyciel powinien posiadać autorytet a także naukowe zainteresowanie swoją pracą
  • nauczyciel powinien być prawdziwym człowiekiem

(odpowiedzialność za siebie, za swoją wartość jako człowieka)

  • nauczyciela powinna cechować dobroć, wiara w skuteczność swej pracy, optymizm.

 

Przez pierwszych 19 dni listopada na całym świecie organizacje i instytucje pracujące z dziećmi, młodzieżą, rodzinami mówią o szacunku, bezpieczeństwie, wolności i prowadzą szereg działań, których celem jest edukowanie i profilaktyka w zakresie zapobiegania przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży.

 

Tegoroczny temat wiodący wskazany przez WWSF to: DZIECI W KONFLIKTACH ZBROJNYCH

Pomimo wezwań Rady Bezpieczeństwa by w odpowiedzi na COVID-19 skoncentrować się na globalnym zawieszeniu broni, konflikty zbrojne nadal szaleją, a w niektórych przypadkach nasilają się. Pandemia utrudniła podejmowanie działań mających na celu ochronę dzieci uczestniczących w konfliktach - zmieniła się sytuacja w służbie zdrowia, dostęp do pomocy humanitarnej, ograniczona została działalność oświatowa. To wszystko przekładało się na zagrożenie rekrutacją i wykorzystaniem. Przez cały czas obrońcy praw dziecka i praw człowieka podnosili alarm dotyczący „cichej pandemii” przemocy seksualnej i kryzysu zdrowia psychicznego. Bardziej niż kiedykolwiek okazało się potrzebne monitorowanie i zgłaszanie naruszeń.

Właśnie dlatego w 2021 roku WWSF zachęca do podjęcia tego tematu konfliktów zbrojnych w kampanijnych działaniach.

Młodzież z Dolnośląskiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego  wraz z wychowawcą- opiekunem samorządu Aleksandrą Drabczyk podjęła po raz kolejny udział w kampanii i skupiła się na  działaniach edukacyjno- informacyjnych. Młodzież przygotowała prezentację multimedialną o tematyce zaplanowanej na ten rok przez organizację . WWSF zaproponowało też , by każdy dzień trwającej19 dni kampanii poświęcić innej problematyce min: handel dziećmi, głód, prostytucja nieletnich i wykorzystywanie seksualne, Internet i zagrożenia z nim związane. Ponadto przygotowane zostały dla wszystkich pomarańczowe kokardki – symbol kampanii.

W ramach pracy samorządu uczniowskiego została wykonana tablica informująco-edukacyjna o kampanii.

 

GALERIA:

 

Kampania ma mobilizować i zachęcać do działania na rzecz zapobiegania przemocy i przyczyniać się do solidarności i aktywności na rzecz zrealizowania ogólnoświatowego celu jakim jest zakończenie przemocy.

 

Opiekun samorządu: A.E.Drabczyk



Pamięć o zmarłych jednoczy ludzi różnych pokoleń i przekonań, łączy przeszłość z teraźniejszością. Pamięć daje nieśmiertelność, bo istniejemy póki ktoś pamięta, niszczy złe wspomnienia, sprawia że wszystko, co czyni człowiek w życiu zostawi jakiś ślad.

Młodzież z Dolnośląskiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego  wraz  z wice dyrektorem Danielem Iwańskim angażuje się porządkowanie miejscowego cmentarza, dbając w ten sposób o tradycję i pamięć o zmarłych. Akcja sprzątania grobów jest okazją do wzbudzenia szacunku do tych, którzy już odeszli, ale także okazją do zadumy nad własnym życiem. Jest to również forma oddania czci  spoczywającym na tym cmentarzu nauczycielom i wychowawcom z naszej placówki.

Opiekun samorządu: A. E. Drabczyk

GALERIA:

 

 

 

Link prowadzi do pliku multimedialnego, którego należy pobrać na dysk: LINK DO BIBLOTEKI

Podkategorie