INFORMACJE

Zapraszamy do składania ofert:     BIP

DoPaLaCZe

„Dopalacze szczęścia nie dają, a przyczyną nieszczęśc bywają"

Termin profilaktyka rozumiemy jako „działanie i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Ogólnie : stosowanie różnych środków zapobiegawczych w celu niedopuszczenia do wypadków, uszkodzeń, katastrof itp.” ( Mały Słownik Języka Polskiego 1997 ) Można także przyjąć, że profilaktyka to działanie , które ma celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska. Jest też jednym ze sposobów reagowania na zjawiska społeczne, które oceniamy jako szkodliwe i niepożądane. Ta ocena skłania do traktowania takich zjawisk w kategoriach zagrożeń i podejmowanych wysiłków w celu ich eliminowania lub choćby ograniczenia. Powszechnie uważa się, że skuteczna profilaktyka jest optymalnym sposobem hamowania rozwoju lub ograniczenia skali zjawisk uznanych za nieakceptowane społecznie. Zgodnie z takim rozumieniem poprzez pojęcie profilaktyki możemy rozumieć także postępowanie zapobiegające różnorodnym problemom, które towarzyszą zażywaniu substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi. Aby zapobiegać tym różnorodnym problemom od wielu lat z naszej placówce realizowany jest program profilaktyczny „ Złudny świat uzależnień” realizowany przez Grażynę Żmudę, Andrzeja Kowalika i Aleksandrę Drabczyk.

1TPZoH

GALERIA:

WIGILIA2016

GALERIA:

12studenci

GALERIA:

SAmorząt

GALERIA:

Samorząd Wychowanków stanowi zorganizowaną formę samodzielnych poczynań ogółu dzieci i młodzieży w szkole i na grupach wychowawczych . Samorząd w danej szkole jest tworzony przez całą społeczność uczniowską, bez względu na to jak jest ona liczna. Każdy więc uczeń jest członkiem Samorządu. Potocznie Samorządem nazywa się często wąską grupę młodzieży, która pełni określone funkcje. Ważne jest aby wszyscy wychowankowie rozumieli, iż są jego członkami i mają wpływ na organizację i przebieg życia zbiorowego w szkole i na poszczególnych grupach wychowawczych. Zarząd Samorządu Wychowanków powinien być nie tylko organem kierowniczym, podejmującym decyzję za ogół wychowanków i sprawującym nad nimi władzę, ale głównie organizatorem życia zbiorowego. Samorząd ten ma za zadanie przede wszystkim łączyć społeczność danej szkoły, wytwarzać więź grupową, budzić poczucie wspólnoty, tworzyć określoną atmosferę szkoły, wzbogacać tradycje szkolne, a także zaspokajać potrzeby ogółu wychowanków. W systemie wychowawczym nowoczesnej szkoły Samorząd powinien spełniać niezwykle doniosłe funkcje wychowawcze. Z jednej strony powinien on być podstawową formą partnerskiego współuczestnictwa dzieci i młodzieży w zarządzaniu szkołą, a tym samym czynnikiem kształtowania postaw zaangażowania i odpowiedzialności za sprawy ogółu, z drugiej zaś strony powinien on być formą organizacji życia zbiorowego, włączając do działania wszystkich członków danej zbiorowości. Samorząd musi spełniać powszechne oczekiwania wychowanków, reagować na wspólne sprawy, mieć możliwość współdecydowania o całokształcie życia wewnętrznego szkoły i wszystkich grup wychowawczych.
Przez parę dni grudnia w naszym Ośrodku odbywała się gorąca kampania wyborcza. Każda grupa mogła zgłosić swojego kandydata do Samorządu Wychowanków. Również osoby, które chciały mieć wpływ na życie społeczne, kulturalne naszej placówki mogły zgłosić swoją kandydaturę. W dniu 10 grudnia w świetlicy grupy czwartej w obecności Pana Dyrektora Mariusza Barańskiego przeprowadzono wybory do Samorządu Wychowanków. W sumie zgłoszono 9 kandydatur. Nad sprawnym przebiegiem wyboru czuwały opiekunki Samorządu Panie Grażyna Żmuda i Aleksandra Drabczyk wspierane przez Pana Andrzeja Kowalik, który pełnił funkcję męża zaufania. Spośród zgłoszonych kandydatur wybrano następujący skład Samorządu. Przewodniczący – Patryk Rosiak Z-ca Przewodniczącego Paweł Antonowicz,
Sekretarz – Paweł Masłowski. Nowo wybranemu Samorządowi gratulujemy. Wkrótce przedstawimy zamierzenia tego gremium na 2017 rok.

A.K. , G.Ż, A.D.

Tolerancja

Dnia 1 grudnia jest obchodzony Światowy Dzień AIDS. Liczba zakażonych HIV stale wzrasta. Nieleczone zakażenie prowadzi do AIDS. Wbrew obiegowej opinii każdy z nas jest narażony na ryzyko zakażenia HIV- nie odgrywa tutaj roli wiek, płeć, orientacja seksualna, religia czy rasa. Powoduje to, że każdy z nas musi posiadać wiedzę na temat HIV i AIDS a najłatwiej uzyskać ją od specjalisty. Dlatego też w dniu 1 grudnia dla wszystkich wychowanków Ośrodka zorganizowano spotkanie z Panią Iwoną Magoń pracownik wydziału Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia Jaworskiego Sanepidu, która uświadomiła młodzieży w jaki sposób można uniknąć zarażenia wirusem HIV.
Parę dni później, 5 grudnia także dla wszystkich wychowanków zorganizowano zajęcia wychowawcze pod nazwą „ Być tolerancyjnym – czy to takie trudne?”. Celem tych zajęć było kształtowanie postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi. Uczniowie mieli za zadanie jako pierwsze odnaleźć w słowniku lub encyklopedii pojęcie tolerancja, a następnie wypisać swoje skojarzenia z tym słowem. Później pokazano zebranym do czego prowadziło na przestrzeni wieków brak tolerancji ( wojny religijne, plemienne, eksterminacja całych narodów, palenie ludzi na stosach, wojny futbolowe) a etapem końcowym było odczytanie bajki pedagogicznej i mini test zatytułowany „ Czy ja jestem tolerancyjny?”. Młodzież zrozumiała, że każdego trzeba szanować bez względu na kolor skóry, miłość do barw klubowych , czy pochodzenia społecznego.
Zajęcia przygotowali i przeprowadzili Wychowawczynie Grażyna Żmuda, Aleksandra Drabczyk oraz nauczyciel bibliotekarz Andrzej Kowalik.

GALERIA:

DeSkO

Już wkrótce za oknem będzie biało i mroźno. Lada dzień na saniach przyjedzie do nas Mikołaj. Odpowiadając na zaproszenie Klubu PIAST w Jaworze,do udziału w konkursie, My także postanowiliśmy wykonać własnoręcznie pocztówkę do św. Mikołaja. Jak nam poszło, oceńcie sami. GALERIA:

Kartki wykonali: Kamil Kędzierski, Artur Powroźnik, Rafał Masłowski, Sylwester Brzeziński, Kacper Joda i Norbert Golec, w ramach zajęć terapii, pod kierunkiem mgr Anny Bortkiewicz.

Kontynuując cykl zajęć mających na celu poznanie pracy bibliotek na terenie miasta Jawor - wychowankowie MOW z grupy trzeciej w sobotę, 19 listopada b.r. udali się do Biblioteki Pedagogicznej w Jaworze. Temat zajęć brzmiał:„ Jak korzystać z komputerowego katalogu w systemie bibliotecznym ALEPH. W trakcie zajęć bibliotecznych nasi wychowankowie zapoznali się z wdrożonym na Dolnym Śląsku systemem informacji edukacyjnej opartym na zautomatyzowanym programie bibliotecznym ALEPH. System biblioteczny ALEPH, umożliwia przeglądanie katalogów oraz zamawianie książek online, z każdego komputera z dostępem do Internetu (poprzez komputery znajdujące się w Wypożyczalni i Czytelni Biblioteki Pedagogicznej w Jaworze lub w domu). Nasi uczniowie zapoznali się ze stroną domową Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu, z bazami danych Dolnośląskiego Systemu Informacji Pedagogicznej oraz z sposobami wyszukiwania (przeszukiwania) za pomocą list indeksowanych (autorów, tytułów, haseł przedmiotowych) lub za pomocą pojedynczych słów. Okazuje się, że oprócz poznanych (w dniu 05.11.2016 r. ) tradycyjnych katalogów (alfabetyczny i rzeczowy) książkę można - szybko - wyszukać - przy pomocy zautomatyzowanego programu bibliotecznego ALEPH. W ramach ćwiczeń nasi wychowankowie sprawdzili, ile jest książek: („Zarys dziejów religii”, „Morfologia” Alicji Szweykowskiej oraz „Historia Śląska”) w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Jaworze, a ile w Katalogu Centralnym. Dowiedzieli się ponadto - na czym polega wypożyczenie międzybiblioteczne oraz o programie, w którym uczestniczą biblioteki pedagogiczne sieci Dolnośląskich Bibliotek Pedagogicznych, które udostępniają ponad 2000 publikacji elektronicznych zgromadzonych w wirtualnej czytelni IBUK.
Opiekunami młodzieży w trakcie zajęć byli nauczyciel bibliotekarz Andrzej Kowalik i wychowawca Grażyna Żmuda.
A.K., G.Ż

GALERIA:


11 listopada obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. W tym roku przypada 98 rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. Chcąc przybliżyć fakty, które pozwoliły na ponowne wpisanie na mapę Europy nazwy naszego państwa, w środę dla wszystkich grup z Młodzieżowego Ośrodka wychowawczego w Jaworze przeprowadzono lekcje biblioteczne pod tytułem „ drogi do niepodległości”. 11 listopad 1918 roku jest datą symboliczną. W tym dniu zakończyła się I wojna światowa a po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Jakim dniem był ten 11 listopada 1918 roku w Warszawie? Przytoczmy tu notatkę świadka historii, księżny Marii Lubomirskiej, wielkiej damy polskiej arystokracji. Pod tą datą pisze: "Dzień dzisiejszy należy do historycznych, do niezapomnianych, do weselszych, do triumfalnych! Jesteśmy wolni! Jesteśmy panami u siebie! Stało się i to w tak nieoczekiwanych warunkach... Od wczesnego ranka odbywa się przejmowanie urzędów niemieckich przez władze polskie. Już przekazano w nasze ręce Cytadelę, która zajął batalion wojska polskiego z majorem Szyndlerem na czele... Niemcy zbaranieli, gdzieniegdzie się bronią, zresztą dają się rozbrajać nie tylko przez wojskowych, ale przez lada chłystków cywilnych... Dziwy, dziwy w naszej stolicy! Idą Niemcy rozbrojeni w czerwonych przepaskach - idą żołnierze w niemieckich mundurach z polskim orłem na czapce: to wyswobodzeni Polacy z Księstwa Poznańskiego. Idą żołnierze w niemieckich mundurach z francuska kokardą: to dzieci Alzacji i Lotaryngii - śpiewają pieśni francuskie i bratają się z Polakami. Zbratanie zdaje się być ogólne - pękł przymus dyscypliny, runęły przegrody - ludzie są tylko ludźmi". Tak dnia 11 listopada 1918 roku Polska weszła na wyboistą drogę swojej najnowszej historii.

Podkategorie